En klage behandles - del 8
"Advokater er de eneste som ikke straffes for forakt for loven " - Jeremy Bentham - Endelig har svaret fra Advokatforeningens disiplinærutvalg kommet. Med tanke på mine egne skriv, deres vedlegg og ikke minst de anklagede Gretteadvokatenes skriv og vedlegg, hadde jeg forventet at konvolutten fra disiplinærutvalget skulle ha en viss fylde. Noe arbeid må det jo tross alt ligge bak en prosess som har gått et par måneder over fristen advokatforeningen har gitt seg selv. Men brevet jeg holder i hånden veier ikke mye mer enn selve konvolutten. Uten nøling, men med en sikker forutanelse om at innholdet ikke vil gi meg mye glede, åpnes brevet. Det viser seg å være tre ark i tillegg til et følgeskriv. Allerede på første side står konklusjonen; Kambestad og Bjønness Jacobsen frifinnes! «Jaha, godt å få det unna vei med engang» mumler jeg lavt og med en gryende aggresjon. De to første sidene omhandler i grove og mangelfulle trekk, partenes påstander. På tredje side ligger disiplinærutvalgets konk
27. oktober 2019